Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

4.4.1 / 4.4.2

De docent toont aan dat hij gebruik maakt van ICT in zijn instructie en daarbij diverse hard- en software kan inzetten / De docent toont aan dat hij ICT inzet om gestructureerd oefenen vorm te geven.

Regelmatig maak ik gebruik van de instructie filmpjes van Stepping Stones of Meester Gijs. Veel leerlingen vinden het prettig om bij verbale uitleg ook meteen beeld te hebben.

De leerlingen maken regelmatig gebruik van de online leeromgeving van Stepping Stones online. Hier kunnen ze hun luister- en kijkvaardigheid zelfstandig oefenen. Ook vind ik deze omgeving geschikt om extra te oefenen met grammatica en vocabulaire. Hiervoor gebruiken de leerlingen Slimstampen.

Om voorkennis te toetsen/activeren en/of te controleren of de lesdoelen zijn bereikt vind ik Kahoot een fijne manier. Met de maatwerkuren grammatica die ik geef, hebben leerlingen aangegeven dat ze graag door middel van Kahoots over het betreffende onderwerp uitleg willen. De leerlingen krijgen eerst instructie en gaan dan met de Kahoot aan de slag om te kijken in hoeverre ze dit al kunnen toepassen. De vragen waar veel foute antwoorden gegeven zijn geeft ik een toelichting en extra uitleg om duidelijk te maken waarom welk antwoord goed/fout is. Deze manier van lesgeven is ontstaan op verzoek van de deelnemende leerlingen bij het maatwerkuur.