Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

2.2.6

De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten

In voorgaande paragrafen is deze indicator al aangetoond. Ik maak onder andere gebruik van SOM, Classroom, Kahoot en online materiaal van Stepping Stones. Een aanvulling hierop is dat ik leerlinen ook regelmatig aan DuoLingo laat werken. Dit is een online programma dat het niveau aanpast aan de leerling. Voordeel van dit programma is dat de leerlingen kan starten met een plaatsingstoets, zodat ze hierna meteen op hun niveau aan de slag kunnen. Ook zijn er checkpoints om alvast een toets te maken en zo gedeelten over te slaan als blijkt dat ze het niveau al beheersen.
Het is mogelijk om de voortgang van leerlingen te monitoren met DuoLingo en dit heb ik in het eerste jaar ook gedaan, maar je wordt dan overspoelt met mailtjes hierover vanuit het programma. Dit vond ik erg vervelend. Tegenwoordig laat ik leerlingen hier zelfstandig aan werken als ze bijvoorbeeld klaar zijn met hun werk. Het is een aanvulling op het lesprogramma, maar niet noodzakelijk.

De vervroegd examen leerlingen Engels maken gebruik van examensites.nl. Hier heb ik een klas aangemaakt, zodat ik hun voortgang kan volgen.