Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

1.1.2

De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om verworvenheden en beperkingen van de technologie te herkennen en in te zetten in betekenisvol onderwijs.

Zoals beschreven maak ik gebruik van een lesplanning op het digibord. Ook staan hierin verschillende keuze mogelijkheden die de leerlingen hebben. Bijvoorbeeld wat ze kunnen doen als ze klaar zijn. Soms maak ik gebruik van een (countdown) timer die op internet te vinden is. Deze vind ik geschikt als ik wil dat leerlingen een periode gaan stillezen. Het maakt het voor de leerlingen inzichtelijker hoeveel tijd ze nog moeten lezen.

Al enkele jaren werken wij met chromebooks. Deze zijn gefaseerd ingevoerd. In 2016 kregen de leerlingen in leerjaar 1 een chromebook en namen deze mee naar de volgende leerjaren. Door alle leerlingen in het eerste leerjaar een chromebook te geven, zijn in 4 jaar tijd alle leerlingen op onze locatie voorzien van een chromebook.

Het gebruik van chromebooks door leerlingen heeft grote voordelen, maar heeft niet altijd mijn voorkeur. Een van de voordelen is dat leerlingen altijd een device hebben waarmee ze aan digitaal informatie op kunnen zoeken en kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld kahoots. Leerlingen gebruiken de chromebooks niet alleen voor schoolgerelateerde dingen. Op school hebben zij onbeperkt toegang tot het internet, waardoor de verleiding aanwezig is om tijdens de lessen andere dingen op hun chromebook te doen. Dit zorgt voor afleiding en vind ik lastig te vermijden. Vaak loop ik regelmatig een rondje door het lokaal om te kijken wat de leerlingen aan het doen zijn op hun chromebook. Uiteraard worden dingen waar ze niet mee bezig horen te zijn dan snel weggeklikt.

In 2017 is een pilot gedraaid met de net vision app, maar hier is niet mee verder gegaan. De leerling moest hiervoor toestemming gegeven en dit werd veelal niet gedaan of ongedaan gemaakt, waardoor veel (les)tijd verloren ging om leerlingen dit te laten regelen.

Dit jaar zijn docenten benaderd om mee te doen met de pilot van Netop-vision. Ik heb mij hiervoor aangemeld. Verdere informatie hierover moeten we nog krijgen. Algemene informatie hierover is te vinden op https://www.netop.com/edu.htm

Voorlopig lukt het nog prima om af en toe even rond te lopen of een tijdje achterin het lokaal te zitten met zicht op de schermen van de leerlingen.