Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

1.1.1

De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

Tijdens mijn lessen in het voortgezet onderwijs ontkom ik er niet aan om gebruik te maken van ICT en ik ervaar dagelijks de voordelen die dit met zich meebrengt.
Het Regius College is met ingang van 2016, na een gedegen voorbereiding met diverse pilots, gestart met de invoering van ‘Bring Your Own Chromebook’ (BYOC). Bijna alle leerlingen hebben sinds 2017 een Chromebook en maken daar gebruik van tijdens de lessen. Tegelijkertijd is er fors geïnvesteerd in digiborden. Het is mijn visie dat Chromebooks en digiborden hulpmiddelen zijn, de rol van de docent is en blijft cruciaal in het leerproces. Technologie speelt nu en zeker in de toekomst een steeds belangrijker rol in ons dagelijkse leven. Aandacht voor technologie in het onderwijs is nodig om leerlingen inzicht te geven in de betekenis en invloed van technologische ontwikkelingen.

Het lesprogramma inclusief de leerdoelen staat altijd op het digibord klaar als de leerlingen binnenkomen. De leerdoelen in het Engels en de rest van het programma in het Nederlands. Hiervoor is gekozen omdat ik als docent veel Engels spreek tijdens mijn lessen. Het lesprogramma (in het Nederlands) op het digibord zorgt ervoor dat de leerlingen, die het Engels nog niet zo goed beheersen, de les evengoed kunnen volgen. Filmpjes die aansluiten bij de les heb ik altijd klaarstaan in tabbladen of bij mijn favorieten.  

Zoals eerder beschreven wordt er bij ons op school gewerkt met chromebooks. We werken met het programma SOM-today. Hierin vinden leerlingen onder andere hun rooster, cijfers, verbindingen naar digitale leermiddelen etc. Docenten zetten hierin het huiswerk voor de lessen en registreren de voortgang (cijfers) van de leerlingen. SOM is voor docenten ook een digitale omgeving waarin gewerkt en gecommuniceerd wordt met elkaar. Naast het communiceren via SOM als het over leerlingen gaat (privacy gevoelige informatie mag niet via de mail gedeeld worden), wordt er uiteraard ook gecommuniceerd via de e-mail. Iedere docent heeft een docentenaccount waarmee onderling gecommuniceerd wordt, maar ook met ouders en leerlingen.

Voor de roosters wordt gebruik gemaakt van het programma Zermelo. Voordeel van dit programma is dat je roosters kunt zoeken van docenten, klassen, leerlingen, maar ook lokalen. Dit jaar werken we voor het eerst met Zermelo. Uiteraard is het rooster ook in SOM te vinden.

De leerlingen maken op hun chromebook gebruik van het digitale leermateriaal van de leergang Stepping Stones. Daarnaast wordt er ook nog met de papieren boeken gewerkt. Voordeel van het digitale materiaal is dat je als docent de voortgang van de leerlingen online kunt volgen. Je kunt bijvoorbeeld in één oogopslag zien of en hoe een leerlingen de opdrachten gemaakt heeft.

Verder maak ik veel gebruik van Kahoot als formatief toetsmoment, maar ook om te kijken of het leerdoel behaald is. Volgende stap zou kunnen zijn om leerlingen zelf Kahoots te laten maken en deze met de klas te doen.

Ik werk veel met googleclassroom om opdrachten te plaatsen voor leerlingen. Deze opdrachten kunnen via classroom digitaal ingeleverd worden. Classroom geeft per opdracht een overzicht welke leerlingen de opdracht wel en niet hebben ingeleverd. Het is makkelijk om even een privéreactie met feedback op de betreffende opdracht te geven en de leerlingen de mogelijkheid te geven verbeteringen aan te brengen en de opdracht opnieuw in te leveren. Classroom wordt bij ons op school door bijna alle docenten gebruikt. Systeembeheer zorgt ervoor dat alle klassen bij de juiste docent zijn ondergebracht. Als docent kun je zelf leerlingen toevoegen per klas. Dit is handig, omdat er nog wel eens leerlingen bij komen in de loop van het schooljaar.

Dyslectische leerlingen kunnen ondersteuning krijgen van het programma TextAid. Als docent weet ik hoe ik toetsen voor deze leerlingen moet klaarzetten in TextAid.

Onderstaande printscreen van de personeelsportal geeft een goed overzicht van welke digitale tools bij ons op het werk gebruik wordt gemaakt.

Afas, bijvoorbeeld, wordt gebruikt voor ziekmeldingen, declaraties, reiskosten, verlofaanvragen etc.