Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

3.3.2

De docent toont aan inzicht te hebben in de manier waarop de digitale wereld invloed heeft op de opvoeding van jongeren.

Vroeger communiceerde ik buiten school via sms, msn, Hyves en chatrooms. Sms is bij mij vervangen door Whatsapp, Hyves door Facebook etc. Jongeren hebben tegenwoordig nog veel meer manieren en platforms om te communiceren met elkaar; denk aan: Whatsapp, Instagram, Snapchat, YouTube en nog veel meer waar ik waarschijnlijk niet eens weet van heb. Onder andere via mijn werk en leerlingen zie ik dat er ook veel gevaren schuilen in de social media wereld van jongeren. Foto’s en video’s delen is makkelijker dan ooit en jongeren staan niet altijd stil bij de gevolgen hiervan. Gedeelde media blijven altijd rondcirculeren op het internet. Je ziet ook dat er heel gemakkelijk van alles gezegd wordt op social media wat in werkelijkheid (face-to-face) minder snel gezegd zal worden. Vanachter een computerscherm worden dingen online gezet zonder dat leerlingen de gevolgen en impact overzien.
Tijdens de mentorlessen besteed ik aandacht aan de gevolgen van social media gebruik. Op mentorlessen.nl zijn een aantal lessen te vinden die hier aandacht aan besteden.

Ook werken we bij ons op school met het project Vriend & Vijand. Dit jaar heb ik een duomentorraat en voert mijn duo deze lessen uit. Het is dus voor mij niet mogelijk om hier schermafbeeldigen van te plaatsen, maar voorgaande jaren heb ik hier zelf mee gewerkt. Het werken hiermee doet ook een beroep op de ICT-vaardigheden van de docent, zoals hieronder te zien bij “hoe werkt het”. Deze stappen heb ik vorig jaar uitgevoerd.