Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

2.1.1

De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.

Toen ik 15 jaar geleden in het basisonderwijs ging werken, was er van ICT op school nog weinig sprake. Door de jaren heen heb ik verschillende ICT-ontwikkelingen op de werkvloer meegemaakt.

Er kwam een computer in de klas voor de docent en later een aantal computers waar leerlingen ICT-vaardigheden mee op konden doen. Het krijtbord werd vervangen door een digibord en in de laatste twee jaar van mijn basisonderwijs periode waren we bezig met een pilot om leerlingen met tablets te laten werken met de vakken rekenen, taal, spelling.

In het voorgezet onderwijs, waar ik 4 jaar geleden ben begonnen, werkten ze in eerste instantie met whiteborden en beamers. Alle docenten hadden een chromebook van de werkgever en konden deze aansluiten op de beamer. Na het eerste jaar dat ik werkzaam was in het voortgezet onderwijs werden de digiborden ingevoerd. Docenten konden aangeven of ze daar al gebruik van wilden maken. Door mijn ervaring in het basisonderwijs met digiborden heb ik dit toen meteen gedaan. Een digibord vind ik prettiger werken en biedt meer mogelijkheden dan een beamer.

Mijn docenten chromebook kan ik aansluiten op alle digiborden in de school. Het spreekt voor zich ik ook weet welke kabels waarvoor dienen, zodat ik weet welke ik moet controleren als er bijvoorbeeld geen beeld of geluid is.

Zoals besproken in “Attitude” werken ook de leerlingen met een chromebook en kan ik, ondanks de kleine verschillen, omgaan met deze chromebooks en de leerlingen hiermee ondersteunen.

Regelmatig zet ik dingen over van mijn telefoon op mijn chromebook (bijvoorbeeld foto’s en geluidsfragmenten).