Danielle Seegers-Huijberts ICT portfolio

.

1.2.1

De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT

In de periode dat ik werkzaam was in het basisonderwijs heb ik verschillende ICT-ontwikkelingen meegemaakt. Er kwam een computer in de klas voor de docent en later een aantal computers waar leerlingen ICT-vaardigheden mee op konden doen. E-mailen met ouders werd eerst nog gedaan vanuit je eigen privé-account, maar later vervangen door een schoolaccount.  Het krijtbord werd vervangen door een digibord met alle bijbehorende cursussen en pilots. In de laatste twee jaar van mijn basisonderwijs periode waren we bezig met een pilot om leerlingen met tablets te laten werken met de vakken rekenen, taal, spelling.

Uiteraard werden ook alle kinderdagboeken, leerlingdossiers, citoscores etc. digitaal bijgehouden. Daarnaast werd nog wel van alles een papieren versie bijgehouden en bewaard. De digitale gegevens stonden nog niet, zoals tegenwoordig, online of in de cloud opgeslagen en als een computer crashte gingen de gegevens verloren. De papieren versie was een back-up. Later kwam er een intern netwerk kon je vanaf alle docentencomputers bij de digitale dossiers.

In de (relatief korte) periode dat ik nu werkzaam ben in het voortgezet onderwijs ervaar ik een verschuiving van Microsoft naar Google. In plaats van Microsoft Words wordt steeds meer gebruik gemaakt van Google docs en in plaats van Microsoft Powerpoint wordt gebruik gemaakt van Google presentaties. Waar ik vroeger aan de leerlingen uitlegde hoe het maken van een Powerpoint presentatie werkte, leggen leerlingen nu aan mij uit hoe je een presentatie maakt met Prezi.

Aan het begin van het schooljaar krijgen de brugklasleerlingen een boekje met informatie en praktische opdrachten om hen wegwijs te maken met Google Docs en Google Presentaties. Hieraan wordt gewerkt tijdens de mentoruren. Op deze manier worden de leerlingen vaardig gemaakt om met deze programma’s te werken. Ook wordt tijdens het mentoruur uitgelegd hoe SOM en Classroom werken. Als brugklasmentor heb ik hier dus veelvuldig mee te maken.

In het basisonderwijs werd de aanwezigheid en voortgang van leerlingen nog vooral op papier bijgehouden en eens in de zoveel tijd gedigitaliseerd. Zo ging je bijvoorbeeld pas de cijfers invoeren en berekenen als de rapporten uitgeprint moesten worden. De gemiddelde cijfers berekenen en invoeren deed je handmatig en per leerling.

Hierdoor ervaar ik het programma SOM today waar ik nu mee werk als een grote tijdsbesparing. Cijfers kun je per klas invoeren en de gemiddelden worden automatisch berekend. Op het gebied van SOM today ben ik mijzelf nog steeds aan het ontwikkelen. Er vast nog veel meer mogelijkheden met dit programma dan waar ik nu gebruik van maak.

In de tijd van het corona virus kunnen wij docenten niet anders dan flexibel en adaptief zijn. Hieronder een aantal printscreens van het dagbericht van 20 maart 2020 om een beeld te geven welke ontwikkelingen er in korte tijd plaats hebben gevonden bij ons op school.